Snabba svar på vanliga frågor
FAQ – Vanliga frågor
Behörighet
Delar ni ut bidrag till enskilda personer?
Nej, våra bidrag är inte avsedda för individer. Vi stödjer endast projekt som drivs av icke vinstdrivande, allmännyttiga organisationer.
Kan representanter från kommersiella företag söka bidrag?
Nej, våra bidrag går enbart till icke vinstdrivande organisationer. Vi har gett stöd till samarbeten mellan flera aktörer där aktiebolag har ingått bland deltagarna, men den som ansöker får inte vara från den kommersiella sektorn.
Är det möjligt att kombinera stöd från Signatur med finansiering från andra källor?
Ja. Signatur stödjer både projekt med flera finansiärer och projekt där vi är ensam finansiär, men av våra bidragskriterier framgår att vi föredrar projekt med samfinansiering från flera aktörer.
Projekt som bygger på medel från flera olika källor måste förse Signatur med en detaljerad budget som specificerar bidraget från varje enskild sponsor.
Vad är tidsramen för projekt i ert program?
De flesta av våra projekt sträcker sig över 1–2 år och vi finansierar normalt inte projekt som pågår längre än 3 år. Vi fokuserar dock på långsiktiga relationer – vi välkomnar långsiktiga samarbeten med partnerorganisationer och strävar efter att stötta hållbara projekt med potential att leva vidare även efter Signaturs medverkan.
Vårt team är internationellt, är det möjligt att ansöka på engelska?
Ja, eftersom Signaturs styrelse verkar på både engelska och svenska kan ni kan välja vilket av språken ni vill använda i er ansökan. För att komma till den engelska versionen av ansökningssystemet, klicka här.
Stödjer ni projekt som inkluderar partnerorganisationer utanför Sverige?
Vårt stödprogram strävar efter att främja musiklivet i Sverige och övriga nordiska länder. Vi välkomnar alltså projekt med partnerorganisationer i alla de nordiska länderna, men vi delar inte ut bidrag till organisationer utanför Norden.
Finns det några typer av projekt som ni är särskilt intresserade av att stödja?
Nej, vi välkomnar alla projekt som uppfyller ett eller flera av våra bidragskriterier.
Ansökningsprocess
Var hittar jag ansökningsformuläret?
Klicka här för att komma till vårt ansökningssystem.
Hur går ansökningsprocessen till?
Först besvarar du frågorna i vårt ansökningsformulär, där du också inkluderar en projektbeskrivning. Styrelsen börjar utvärdera projektförslagen så snart deadline har passerat, och vi strävar efter att informera våra sökande om styrelsens beslut inom två månader från den sista ansökningsdagen.
Om din initiala ansökan avslås får du besked om detta.
Om ditt projektförslag går vidare till nästa steg kommer Signatur att be dig komplettera den initiala ansökan med en utförlig projektplan inklusive detaljerad budget, samt ytterligare dokumentation.
När ska jag skicka ansökan i projektbeskrivningsformuläret?
Styrelsen tar emot och bedömer nya ansökningar en gång om året. När en utlysning är öppen i vårt ansökningssystem kan du när som helst skicka in projektförslag, men utvärderingen påbörjas inte före den deadline som anges i systemet. För att kunna ge vägledning vid tekniska problem råder vi dig att skicka in ansökan en vardag under kontorstid i god tid före deadline.
När öppnar ansökningssystemet?
Så snart du har skapat ett konto i vårt system kan du när som helst logga in, men ansökningsformuläret är bara tillgängligt när vi tar emot nya ansökningar. Tidpunkt för utlysning av nya medel kan variera från år till år: 2023 års ansökningsomgång öppnade i juni.
När stänger ansökningssystemet?
Deadline för 2023 års ansökningsomgång är fredag den 15 september kl 15.
Är det möjligt att söka medel för ett projekt som redan har börjat?
Nej, höstens deadline gäller projekt som påbörjas i början av följande år, med undantag för projekt som redan beviljats stöd från Signatur och där en representant från stiftelsen bett organisationen att söka kompletterande bidrag
Kan jag skicka in mer än en ansökan?
Nej, vi bedömer bara en ansökan åt gången.
Jag har problem med det digitala ansökningsformuläret. Kan jag skicka in min ansökan som ett Word- eller PDF-dokument i stället?
Nej, men vänligen kontakta oss via epost om tekniska problem uppstår. Vi kommer göra vårt allra bästa för att hjälpa dig.
Ska jag bifoga en budget till min ansökan?
Ja, ansökningsformuläret innehåller en flik där du ombeds fylla i en preliminär budget så att vi får en överblick. Om ditt projekt går vidare till nästa steg av ansökningsprocessen för en mer utförlig bedömning kommer styrelsen troligtvis be dig komplettera med en mer detaljerad budget.
Hur mycket medel kan jag ansöka om?
De flesta ansökningar som Signatur har beviljat under de senaste åren har varit för bidrag mellan 250 000–700 000 kr. Det är dock stor variation mellan våra projekt vad gäller såväl storlek och omfattning som längd, och mängden medel som finns tillgängligt för nya projekt växlar från år till år. Under perioder då ett flertal pågående projekt är inne på sitt andra eller tredje år minskar vår pott av medel att fördela till nya projekt.
Kan jag skicka in viktig kompletterande information efter deadline?
Styrelsen behöver tid att läsa alla projektbeskrivningar inför sitt möte. Därför kommer tilläggsmaterial inskickat efter deadline troligtvis inte beaktas i bedömningen.
Måste jag fylla in hela ansökan på en gång?
Nej, när du har registrerat dig i vårt system kan du logga in och ut ur kontot och fylla i formuläret stegvis, när det passar dig.
Vilken webbläsare ska jag använda när jag fyller i ansökningsformuläret?
Vårt system fungerar i alla vanliga webbläsare men var noga med att uppdatera din webbläsare till den senaste versionen innan du påbörjar ansökan, för att undvika tekniska problem. Notera också att från och med juni 2022 uppdaterar Microsoft inte längre Internet Explorer så om du fortfarande använder Internet Explorer bör du byta webbläsare.
Hur vet jag att min ansökan har kommit fram?
När du har skickat in ansökan kommer du att få en bekräftelse via epost. Du kommer också kunna logga in i systemet och se ditt ifyllda formulär, men efter deadline är det inte längre möjligt att redigera ansökan.
Om min ansökan avslås, kan jag ansöka igen?
Ja, men om du ansöker om stöd för samma projekt kommer din ansökan inte att tas i beaktande, förutsatt att inte en representant från Signatur uttryckligen har bett dig att söka igen med samma projektförslag.
Vad händer när jag har skickat in mitt förslag på projektbeskrivning?
När deadline har passerat diskuteras alla ansökningar på ett styrelsemöte där styrelsen beslutar vilka projektförslag som har störst potential att bidra till Signaturs målsättningar. Vi strävar efter att informera våra sökande om styrelsens beslut inom två månader från den sista ansökningsdagen. Om ditt projekt avslås får du besked om detta. Om ditt projektförslag går vidare till nästa steg kommer du att bli ombedd att komplettera den initiala ansökan i vårt ansökningssystem med en mer detaljerad budget, samt ytterligare dokumentation.
Min projektbeskrivning fick avslag i ansökningsprocessens första steg. Kan jag få veta varför?
Vi är en liten stiftelse med få anställda och styrelsemedlemmar som har många andra åtagande utöver sina insatser för Signaturs arbete. Därför kan vi tyvärr inte ge någon utförlig förklaring till styrelsens avslag.
Hur ser tidsramen ut för ansökningsprocessens andra del och vad händer då?
Om ditt projektförslag väljs ut för vidare granskning kommer vi kontakta dig och ge feedback på projektbeskrivningen. I denna del av ansökningsprocessen kommer du att behöva skicka in en mer utförlig projektbeskrivning med detaljerad budget och tidsplan. Vi kan också be om ytterligare information inklusive referenser, årsredovisning, styr- och policydokument. Dialogen med teamet på Signatur börjar vanligtvis i oktober med ett slutgiltigt beslut i januari eller februari, och projektet kan därför starta tidigast i mars.
Vad händer om mitt projektförslag beviljas i ansökningsprocessens andra steg?
Om ditt projekt beviljas skriver vi ett avtal som reglerar Signaturs åtagande att stödja projektet och ditt åtagande att genomföra det och förse Signatur med redovisning av projektets aktiviteter och ekonomi. När avtalsskrivningen är slutförd kan projektet starta.
Redovisning och genomförande
Vad händer om ett projekt som beviljats ändras vad gäller innehåll eller omfång?
Om du anser det nödvändigt att justera projektbeskrivning eller budget, kontakta genast Linda Krüger, programansvarig på Signatur. Styrelsen kan godkänna ändringar om de inte påverkar projektets möjlighet att uppfylla Signaturs bidragskriterier, men förslagen måste beviljas av Signatur i förväg.
Blir jag återbetalningsskyldig om projektet inte levererar de resultat som utlovats i ansökan?
Ja. Vi försöker välja pålitliga samarbetspartners som vi förväntar oss kommer se till att stödet gagnar våra målsättningar, men vi följer utvecklingen i varje enskilt projekt och om en partner begår kontraktsbrott eller försummar våra redovisningskrav kan Signatur, som en sista utväg, kräva att bidraget återbetalas.
Har ni någon mall för delrapporter och/eller slutredovisningar?
Det finns inte någon specifik mall men du hittar information om vilka uppgifter vi förväntar oss att en redovisning ska innehålla här. Partners som ska lämna in delrapporter ombeds också utgå från dessa riktlinjer. De projekt som beviljas finansiering från 2023 års ansökningsomgång och framåt kommer lämna in rapportering via vårt nya ansökningssystem.