À la Baroque: Hjärtat stormar så vilt

Ett förvandlingsäventyr på Drottningholms Slottsteater

Hjärtat stormar så vilt är ett förvandlingsäventyr bland gudar, monster, hjältar och helt vanliga dödliga. I föreställningen framförs franska kammarkantater – en slags operaminiatyr som innehåller allt som finns i den franska barockoperan. Det blir ett möte med fransk barockmusik och sagor ur den förunderliga antika mytologin.

Föreställningen spelas för barn 6-10 år på Drottningholms Slottsteater 18 maj–2 juni 2024.

I Hjärtat stormar så vilt bjuds barnen på musicerande på högsta nivå i en lekfull föreställning om mod, längtan, drömmar och kärlek. Om fantasins kraft och om att våga utmana sitt öde. Den världsarvsklassade teatern vill låta barnen ta del av kultur genom ett inkluderande spetsprojekt och en föreställning som är skapad utifrån barnens perspektiv. Barnen får möta musik de inte visste fanns och komma in i mytologins svindlande labyrinter, i en miljö som sätter igång fantasin.

Det här är den andra barnproduktionen som Drottningholms Slottsteater skapar med stöd från Signatur – den första var Hum, hum Hume 2023.

 

À la Baroque

Produktionen Hjärtat stormar så vilt ansluter till teaterns franska tema 2024. Den ursprungliga titeln för Signaturprojektet, À la Baroque, blir ett samlingsnamn för barnproduktionerna på Drottningholms Slottsteater.

En sorgsen herdinna är trött på att gråta, sångguden Orfeus beger sig ner i underjorden för att hämta sin älskade Eurydike, kungadottern Ariadne har en bror som är till hälften tjur och det unga kärleksparet Leander och Hero bestämmer sig för att trotsa det stormande havet för att träffas i hemlighet…

I föreställningen framförs fyra franska kammarkantater – en slags operaminiatyr som innehåller allt som finns i den franska barockoperan, fast i ett litet format.

Kantaterna som barnen blir presenterade för är komponerade av Louis-Nicolas Clérambault, Philippe Courbois och Jean-Philippe Rameau. För koncept och musikalisk ledning står mezzosopranen Annastina Malm som tillsammans med barytonen David Risberg och musiker ur Drottningholmsteaterns orkester framför kantaterna.

Åtta föreställningar spelas som skolföreställningar och åtta för familjer under perioden 18 maj–2 juni. Vid varje föreställning tar teatern emot 90 barn. I år framförs föreställningen dels i den unika teatersalongen, dels i Déjeunersalongen, teaterns stora foajé med fönster ut mot den Engelska parken.

Den franska kammarkantaten föddes i början av 1700-talet och hade en relativt kort livslängd. Genren var starkt influerad av den italienska estetiken men bibehöll den textbaserade recitationsstil som särpräglar dåtidens franska musik. Resultatet blev en slags kondenserad blandning av den franska stilen – med texten och dess recitation i centrum – och den italienska musikens livliga, virtuosa tonspråk. Själva formen skulle kunna liknas vid en mini-opera, eller miniatyr, i kammarformat. Vi möter en eller två, ibland tre protagonister som vi följer vid ett för dem livsavgörande ögonblick. I de allra flesta solokantaterna växlar sångaren mellan att vara berättare och protagonist. Protagonisten står i centrum, men instrumenten är lika viktiga och antar dramatiska funktioner. Stormar, porlande bäckar, fåglars kvittrande, sömn: allt detta gestaltas av de få instrument som utgör kammarensemblen. Protagonisten utrycker sig med en blandning av fransk deklamation med tillhörande komplicerade ornamentik och italiensk virtuositet. I mötet mellan dessa två tonspråk skapas förutsättningar för starka musikaliska och dramatiska uttryck i kammarform – stora känslor i litet format.

 

Projektaktiviteter och förväntningar

Drottningholms Slottsteater vänder sig till skolor i närområdet, som Ekerö kommun, och västerort där det finns en del utsatta områden. Att nå ut till lärare och skolor är viktigt för att nå barn som inte har anhöriga som tar med dem på kulturevenemang. Drottningholms Slottsteater kommer att kontakta, informera och entusiasmera lärare via sina etablerade nätverk. Genom samarbete med Stockholms stads Kulan nås fler skolor och via webbkanalen Barn i stan nås föräldrar. Teatern tar fram en lärarhandledning så att barnen kan förbereda sig och arbeta vidare efter föreställningen, och en spellista uppmuntrar till vidare lyssning.

Teatern strävar efter att hålla högsta konstnärliga klass i sina produktioner. Detta uppnås genom artister och musiker på absolut toppnivå, stor kunskap om teater- och kostymhistoria och höga krav på allt arbete kring en produktion. Förra årets Signaturstödda produktion Hum hum Hume bemöttes med positiv feedback från lärare som uppskattade musiken, platsen och det filosofiska tilltalet. De tyckte att föreställningen var finstämd och av hög kvalitet. ”Jag tycker det är viktigt för barn idag att få uppleva kultur utanför tv och internet.” ”… många av våra elever kommer nog aldrig gå på teater.” ”Fint att kunna ge eleverna något de inte så ofta besöker med sina familjer.”

Det förväntade resultatet är att barnen tar teaterbyggnaden i besittning och känner att de är välkomna, att musiken, sången, den musikaliska leken med transformationer och magi tillhör dem. Och att fantasin och musiken fortsätter att locka i deras fortsatta liv.

“Jag har sjungit dessa kantater konsertant i många år och alltid slagits av deras stora dramatiska potential. Till skillnad från en lång opera där vi möter många olika karaktärer i olika situationer zoomar kantaterna in på en, två och ibland tre karaktärer i ett för dem livsavgörande skeende – åskådaren kastas rakt in i dramat, som alltid får en snar, oftast tragisk upplösning. Just det koncentrerade berättandet i kombination med det färgstarka persongalleri vi finner i den antika mytologin gör att kantaterna lämpar sig väl för en ung publik.”

Annastina Malm, musikalisk ledare för Hjärtat stormar så vilt

Om Stiftelsen Drottningholms Slottsteater

Drottningholms Slottsteater är en unik teaterbyggnad från 1766 och en del av Världsarvet Drottningholm. Byggnaden uppfördes på uppdrag av drottning Lovisa Ulrika och användes flitigt av Gustav III. Ingen annanstans i världen finns en liknande teaterscen med ursprungligt scenmaskineri, handdrivet och i trä, som fortfarande används. Teatern välkomnar besökare från hela världen och under sommarhalvåret är det full verksamhet i huset med operaföreställningar, konserter, barnaktiviteter, visningar och utställningar. Drottningholms Slottsteater får ett årligt verksamhetsstöd från Kulturdepartementet som delvis täcker kostnaderna att genomföra en operaproduktion och visningsverksamhet. För att göra kulturarvet tillgängligt för alla är teaterns ambition att dessutom erbjuda föreställningar riktade till den unga publiken. För det krävs externa finansiärerer, som Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande.

Läs mer om Drottningholms Slottsteater på hemsidan www.dtm.se